Assessment of teacher training in the Brazilian educational context
Tsitsi Roselene Bwetenga
Mariana Cristina Alves de Abreu
José Airton de Freitas Pontes Junior
Abstract:
Evaluation is intrinsic to the pedagogical process and it is related to the use of
particular instruments, models and interpretations of the political and social
impacts of Education in the Brazilian context. Teacher training is presented here as
a focal point in achieving better learning outcomes among pupils. Understanding
the importance of these themes in current discussions and based on related legal
documents and studies, the article aims to discuss the demands, gaps and
contributions of evaluation and assessment in the initial and continuing education
of teachers in the context of Brazilian education. In order to accomplish this objective, a documental research of national and international legal frameworks
was conducted. We identified the demands, disparities and lacunae in the
educational assessment, first in the initial and then in the continuing education of
teachers, as well as considering that the assessment can contribute to Education in
several facets of the Brazilian reality.
Resumo:
O ato de avaliar é inerente ao processo pedagógico e está relacionado ao uso de
instrumentos, modelos e interpretações dos impactos políticos e sociais da Educação
no contexto brasileiro. A formação de professores tem sido apresentada como temática
central para alcançar melhores resultados de aprendizagem. Compreendendo a
importância desses temas nas discussões atuais e tendo como embasamento
documentos legais e estudos sobre esses temas, o artigo tem o objetivo de discutir as
demandas, lacunas e contribuições da avaliação na formação inicial e continuada de
professores no contexto educacional brasileiro. Para responder esse objetivo, foi
realizada uma pesquisa documental, com marcos legais, de âmbito nacional e
internacional. Identificamos demandas e lacunas da avaliação educacional na
formação inicial e continuada dos professores, bem como consideramos que a
avaliação pode contribuir com a Educação em diversos aspectos voltados à realidade
brasileira.
Link: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/26519