Assessment of teacher training in the Brazilian educational context


Tsitsi Roselene Bwetenga
Mariana Cristina Alves de Abreu
José Airton de Freitas Pontes Junior


Abstract: 
Evaluation is intrinsic to the pedagogical process and it is related to the use of particular instruments, models and interpretations of the political and social impacts of Education in the Brazilian context. Teacher training is presented here as a focal point in achieving better learning outcomes among pupils. Understanding the importance of these themes in current discussions and based on related legal documents and studies, the article aims to discuss the demands, gaps and contributions of evaluation and assessment in the initial and continuing education of teachers in the context of Brazilian education. In order to accomplish this objective, a documental research of national and international legal frameworks was conducted. We identified the demands, disparities and lacunae in the educational assessment, first in the initial and then in the continuing education of teachers, as well as considering that the assessment can contribute to Education in several facets of the Brazilian reality.

Resumo: 
O ato de avaliar é inerente ao processo pedagógico e está relacionado ao uso de instrumentos, modelos e interpretações dos impactos políticos e sociais da Educação no contexto brasileiro. A formação de professores tem sido apresentada como temática central para alcançar melhores resultados de aprendizagem. Compreendendo a importância desses temas nas discussões atuais e tendo como embasamento documentos legais e estudos sobre esses temas, o artigo tem o objetivo de discutir as demandas, lacunas e contribuições da avaliação na formação inicial e continuada de professores no contexto educacional brasileiro. Para responder esse objetivo, foi realizada uma pesquisa documental, com marcos legais, de âmbito nacional e internacional. Identificamos demandas e lacunas da avaliação educacional na formação inicial e continuada dos professores, bem como consideramos que a avaliação pode contribuir com a Educação em diversos aspectos voltados à realidade brasileira.

Link: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/26519

Postagens mais visitadas deste blog

Oportunidades

Perfil socioeconômico e envolvimento de estudantes de graduação em educação física no ENADE / BRASIL

Avaliação cognitiva em larga escala dos conteúdos da Educação Física Escolar